„Rokiškio autobusų parko“ skola: kas nesupranta balanso? (21)

Publikuota: 2022-01-30 Kategorija: Aktualijos
„Rokiškio autobusų parko“ skola: kas nesupranta balanso?
Rokiškio Sirena koliažas /

UAB „Rokiškio autobusų parkas“ – įmonė, kurios vienintelis akcininkas yra savivaldybė. Pasirodo, daug metų ji vargsta su skolomis. Šios bendrovės direktorius Antanas Taparauskas sako, kad dauguma autobusų parkų dirba nuostolingai, išskyrus didmiesčių vežėjus. Nuostolingi dauguma vietinių maršrutų, tačiau uždirbama iš kitų veiklų. Savivaldybės meras Ramūnas Godeliauskas autobusų parko direktorių palaikė, sakydamas, kad įmonė visai gerai laikosi. Tuo tarpu savivaldybės tarybos opozicionierius Irmantas Tarvydis, koalicijos „Už laisvę augti“ atstovas, viešai iškėlė klausimą, kaip nuostolingai dirbanti įmonė sumokės 400 tūkst. eurų skolą valstybės biudžetui ir ar vadovas A. Taparauskas pajėgus susidoroti su situacija, kai netgi nesupranta, iš ko ši skola susideda.

Posėdyje „susimovė“?

Koalicija „Už laisvę augti“, kuriai priklauso I. Tarvydis, socialiniuose tinkluose pasidalino įrašu, sukeliančiu įvairių pamąstymų apie autobusų parko situaciją. Cituojame:

„Tarybos posėdyje Irmantas Tarvydis A. Taparausko paklausė, kaip įmonė ketina atiduoti „Sodrai“ ir VMI seną 400 tūkstančių eurų skolą, kai įmonė nuolat dirba nuostolingai. Ši skola yra atidėta ir ją reiks grąžinti per 4 metus. Tai yra, po 100 tūkst. eurų per metus. Tuo pačiu reiks mokėti ir einamuosius mokesčius.

Tačiau, norint grąžinti skolas, reikia kažką uždirbti. O „Autobusų parko“ veikla kasmet vis nuostolingesnė - 2019 m. buvo 64 tūkst. eurų nuostolio, 2020 – 144 tūkst. nuostolio, panašu, kad ir 2021 metai bus tokie pat - minuse.

Tačiau A. Taparauskas, panašu, skaičius suvokia kitaip. Jis, atsakydamas į klausimą, pradėjo aiškinti, kad 400 tūkst. eurų skola - tai ir „einamieji mokesčiai“, ir atlyginimai. Ir sugalvok tu man taip - praeities skolas sumaišyti su ateities mokesčiais... Akivaizdu, jog per ateinančius 4 metus reikės ne tik grąžinti skolas, bet ir naujus mokesčius mokėti...

Taigi, tam reikia per metus uždirbti bent 100 tūkstančių. Tiek, kiek reikia senoms skoloms grąžinti. Ką jau kalbėti apie naujų susidarymą.“

Vaizdo įrašo epizodas iš nuotolinio Tarybos posėdžio patvirtina – skola yra. Jos A. Taparauskas neneigia. Vadovas tiesiog bando teisintis, kad skola nedidelė, kad tie kasmet mokėtini 100 tūkst. eurų – ir atlyginimai darbuotojams, ir einamieji mokėjimai. Kas bent kiek supranta buhalteriją, tokios kalbos sukelia šypseną.

Akcentavo įmonės socialinį vaidmenį

Ar tikrai ką tik pradėjusi nemokamai vežioti rajono gyventojus įmonė „sėdi“ riebiame minuse, ar yra šansų iš situacijos išsikrapštyti, nenustekenant savivaldybės biudžeto, ir, apskritai, iš kur atsirado nemaža skola, paklausėme UAB „Rokiškio autobusų parkas“ direktoriaus A. Taparausko. Direktorius į klausimus atsakyti telefonu nenorėjo ir paprašė užklausti raštu. Tą ir padarėme. Išsamiame A. Taparausko vardu pateiktame atsakyme aiškinamas „Autobusų parko“ socialinis vaidmuo: „UAB „Rokiškio autobusų parkas“ teikia keleivių vežimo paslaugas pagal LR įstatymus. Pagal juos turime užtikrinti, kad nors kartą autobusas nuvažiuotų į rajono miestelius ir kaimus. Nesvarbu, kokiu atstumu nuo Rokiškio yra nutolę, ar bus keleivių, ar ne, mūsų transportas privalo važiuoti. Todėl suprantama, kad iš tokios veiklos uždirbti yra sunku. Privačiame versle tuščių transporto priemonių niekas neišleistų į reisus.“ Tikrai turime pritarti įmonės vadovui, kadangi visuomeninis transportas pirmiausia turi užtikrinti rajono gyventojų galimybę pasiekti gydymo įstaigas, darbus, mokyklas ir pan.

Pasak „Autobusų parko“ direktoriaus, opozicijos atstovas ne taip aiškina balanso dokumentus

Deja, UAB „Rokiškio autobusų parkas“ direktorius rašo apie kitokias sumas, nei kalbėjo opozicijos atstovas I. Tarvydis, kitą jų atsiradimo laiką ir nurodė turintis optimistinį scenarijų dėl „Autobusų parko“ ateities. Pateikiame mūsų klausimus A. Taparauskui bei jo atsakymus pažodžiui:

„- Ką manote apie opozicijos paskleistą informaciją?

- Kiekvienas turi teisę išsiaiškinti tai, ko nesupranta. Viešai piktinasi dažniausiai vienas ir tas pats rajono tarybos narys. Galiu pasakyti tik tiek, jei žmonės, vadovaudami didžiulėms įmonėms ir verslams, nesupranta, kas pateikta dokumentuose (konkrečiai bendrovės balanse), tai mano nuomone, arba jiems trūksta kompetencijos, arba stengiasi išprovokuoti beprasmį ginčą, nuvedantį į niekur. Labiau tikėtina, kad tarybos narys(-iai) viską puikiai žino ir supranta, bet, pasinaudodamas proga, paaiškinsiu dar kartą - šį kart išsamiau ir aiškiau.

Kaip yra iš tiesų? Kokio dydžio skola yra valstybės biudžetui?

- Taip, bendrovė įsiskolinimų turi, bet planuoja, skaičiuoja, kad liktų moki. Daugiausia diskusijų sukėlė suminis balanso įsipareigojimų straipsnis „MOKĖTINOS SUMOS IR KITI ĮSIPAREIGOJIMAI“. Ši balanso eilutė susideda iš dviejų pagrindinių poskyrių tai „PO VIENŲ METŲ MOKĖTINOS“ ir „PER VIENUS METUS MOKĖTINOS“ .

Norėčiau priminti apie valstybėje esančią situaciją, bei 2021 m. paskelbtas  pagalbos priemones visoms įmonėms, nukentėjusioms su COVID-19. Todėl, manau, ne tik mūsų įmonė pasinaudojo VMI ir Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos (VSDFV) siūlomomis lengvatomis. VSDFV „skola“ sudaro apie 130 tūkst.

Balanso „PO VIENŲ METŲ MOKĖTINŲ SUMŲ“ straipsnyje parodomos skolos, kurias reikės sumokėti per ilgesnį kaip 12 mėnesių laikotarpį.  Įmonė turi du ilgalaikius įsipareigojimus VSDFV ir vienam iš bankų. VSDFV įsiskolinimas atidėtas iki 2025 m., o banko iki 2023 m. Abu įsipareigojimai yra išdėstyti pagal mokėjimo grafikus. Kitaip tariant, pateiksiu pavyzdį: Jei uždirbi 500 eurų, bet nusiperki televizorių, kurio kaina 700 eurų, lizingo būdu, juk nekyla klausimas kaip sumokėsite tokią sumą, juk yra mokama kas mėnesį - dalimis. 

„PER VIENERIUS METUS MOKĖTINOS SUMOS“ tai skolos, kurias įmonė turės sumokėti per trumpesnį kaip 12 mėnesių laikotarpį. Tai būtų: 1. Ilgalaikių įsiskolinimų einamoji metų dalis; 2. Skolos tiekėjams už paslaugas ir prekes; 3. Su darbo santykiais susiję įsipareigojimai; 4. Kiti mokėjimai.

 - Dėl ko susidarė skola?

- Skola valstybės biudžetui susidarė nuo 2020 m., valstybėje vyraujant pandemijos, karantino ir COVID-19 ribojimams. Biudžetui esame skolingi tik pagal atidėtas mokestines sutartis, einamuosius mokėjimus kartu su atidėjimo sumomis susimokame laiku. Neturime jokių delspinigių biudžetui - jei pažvelgsite į mūsų informaciją rekvizitai.lt puslapyje, pamatysite, kad bendrovė šiuo metu įsiskolinimų neturi.

 - Per kiek laiko planuojate skolą sumokėti, jeigu “Autobusų parkas” dirba nuostolingai?

- Kaip minėjau yra sudarytos mokestinės paskolos sutartys. Manau, ne mes vieni tokias Rokiškyje turime. VMI skola pagal sutartį turi būti grąžinta 2022 m. gruodžio, VSDFV - iki 2025 m. rugpjūčio.

Jeigu domėjotės, dauguma parkų dirba nuostolingai, išskyrus didmiesčių vežėjus. Dirbame nuostolingai daugumoje vietinių maršrutų, bet uždirbame iš nedotuojamų maršrutų, kitų veiklų, taupome, todėl įstengiame mokėti „privalomus“ įsipareigojimus bei darbo užmokestį.

Su kokiais finansiniais rodikliais įmonė baigė 2021 metus (pelnas, nuostolis, skoliniai įsipareigojimai)?

- Dėl įvykusių pasikeitimų įmonėje, procesų optimizavimo bei taupymo, bendrovei pavyko sumažinti nuostolį. 2020 m. baigėme su 144 tūkst. eurų nuostoliu, o 2021 m. - su 47 tūkst. eurų. Finansinius rodiklius galėsiu pakomentuoti po audito ir finansinių ataskaitų pateikimo bei aptarimo rajono Taryboje.

Jeigu įmonė dirba nuostolingai, tai kodėl buvo nuspręsta, kad galima rokiškėnus autobusais vėžinti nemokamai?

- Apie nemokamą transportą jau ištransliavome per visas įmanomas informacijos sklaidos priemones. Buvo atlikti įvairūs skaičiavimai ir buvo priimtas toks sprendimas, kad miesto gyventojai galėtų daugiau naudotis miesto autobusais. Bendrovė nuo to nenukentės, visas susidariusias išlaidas padengs Rokiškio rajono savivaldybė. Lietuvoje esame ne pirmieji, teikiantys nemokamo viešojo transporto paslaugas.“

 Meras mūru stoja už „Autobusų parko“ direktorių

Rokiškio rajono savivaldybės meras Ramūnas Godeliauskas „Rokiškio Sirenai“ sakė manantis, kad situacija „Rokiškio autobusų parke“ labai gera. Per 2021 metus šios įmonės nuostolis sumažintas net 100 tūkt. eurų. Metai baigti su 47 tūkst. eurų nuostolių. Meras tikisi, kad per šiuos metus bendrovė apskritai išlįs iš skolų, jeigu nebebus karantino ribojimų. Pasak savivaldybės vadovo, skola susidarė dėl pandeminės situacijos šalyje. Mokesčių „Sodrai“ mokėjimą tuo metu atidėjo daugelis įmonių. Savivaldybių įmonėms iš valstybės jokia parama šiuo laikotarpiu nebuvo skiriama, todėl nuspręsta gelbėtis, atidedant mokesčių sumokėjimą.

Ar opozicija turi savo interesų?

Opozicijos atstovas I. Tarvydis buvo įsitikinęs savo tiesa. Pasak jo, „Rokiškio autobusų parkas“ šiuo metu turi 400 tūkst. skolą. Politiką ir verslininką stebina „Autobusų parko“ direktoriaus neišmanymas, kai jis maišo skolą su ateities mokėjimais. Anot I. Tarvydžio, bendrovės direktorius tiesiog neįsigilinęs į balansą. „Mano akimis, situacija „Autobusų parke“ labai bloga. Įmonė subsidijuojama iš savivaldybės biudžeto, todėl skolas sumoka visi rajono gyventojai“, - apibendrino savivaldybės tarybos opozicijos atstovas. Dėl išsamesnio paaiškinimo, kodėl ne viskas yra nurodoma bendrovės balanse, jis patarė kreiptis į savivaldybės kontrolierę. Beje, po koalicijos „Už laisvę augti“ įrašu socialiniuose tinkluose yra komentuojama ir taip: „I. Tarvydis labai nori parką perleisti savo draugeliui, o tada parkas tikrai stebuklingai taps „pelningu“. Ar yra tiesos tokiuose pasvarstymuose, parodys laikas.

Savivaldybės kontrolierė minėjo duomenis apie senus nuostolius

Savivaldybės kontrolierė Danguolė Namajūnienė atsakė, kad UAB „Rokiškio autobusų parkas“ auditas buvo atliktas tik 2019 metais. Kontrolierė pateikė informaciją, kokia situacija buvo tuo metu. Cituojame: „Faktiškai bendrovės apskaičiuoti nuostoliai pateikti savivaldybei ir pradėti dengti tik nuo 2006 metų ir iš dalies, todėl per 2003-2007 metų laikotarpį buvo likę nepadengti vietiniuose maršrutuose susidarę nuostoliai už 258,8 tūkst. eurų. Šios sumos nebuvo apskaitytos įsiskolinimuose. Kaip suprantu, vėliau savivaldybė pripažino šią skolą ir nutarė grąžinti.“ Pasak D. Namajūnienės, apie  šios dienos skolos pagrįstumą ji atsakyti negali, nes pokyčių per šį laikotarpį  daug. Primename, kad savivaldybės kontrolierei buvo pateikti klausimai: „Ar gali būti, kad „Autobusų parko“ skola šiuo metu yra 400 tūkst. eurų? Nuo kada ši skola atsirado? Ar ji, bėgant laikui, didėja, ar mažėja? Nuo kada ši skola yra įmonės balanse?“ Sprendžiant iš D. Namajūnienės atsakymo, ji pateikė tik duomenis apie įmonės nuostolius ankstesniais metais, tačiau iš esmės į pateiktus klausimus neatsakė. Iš atsakymo aišku tik tiek, kad „Autobusų parkui“ nuostoliai – senas bei įprastas dalykas.

 

Dalintis naujiena
Rašyti komentarą

Rekomenduojami video