Valstybės kontrolės atstovai komentuoja, kas nutiko su savivaldybės biudžeto planavimu (0)

Ketvirtadienio rytą žinių tarnybos „Elta“ paskelbtas pranešimas apie tai, jog savivaldybių biudžetų fiskalinės drausmės taisyklių laikymosi vertinimą atlikusi Valstybės kontrolė nustatė, kad dviejų šalies savivaldybių – Anykščių ir Rokiškio – 2025 metų biudžetai neatitinka jiems keliamų reikalavimų, sulaukė neregėto dėmesio. Juo dalinosi ir „Rokiškio Sirena“, tačiau vos keliais sakiniais pranešime apibūdintą situaciją, susijusią su Rokiškiu, Valstybės kontrolės atstovų paprašė pakomentuoti išsamiau. Specialistai patikino – kriminalų čia nėra.
Biudžeto stebėsenos departamento vadovė Jurga Rukšėnaitė atsakė į „Rokiškio Sirenos“ pateiktus klausimus:
– Prašau plačiau pakomentuoti, kokių pagrindinių taisyklių turi laikytis šalies savivaldybės, planuodamos ir sudarinėdamos savo biudžetus?
– Pagrindinės taisyklės, ribojančios savivaldybių biudžetus yra nustatytos Konstituciniame Fiskalinės sutarties įgyvendinimo įstatyme, 4 straipsnyje (nuoroda: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/6be2c020699a11e48710f0162bf7b9c5/asr ). Pagal jį savivaldybės skirstomos į dvi grupes pagal išlaidų dydį. Didesnes išlaidas turinčios savivaldybės (Vilniaus, Kauno, Klaipėdos ir Šiaulių miestų) turi subalansuoti savo biudžetus pagal ekonominį ciklą – gerais laikais turėtų turėti perteklius, blogais – gali formuoti deficitus. Mažos savivaldybės gerais laikais turi subalansuoti biudžetus, blogais laikais asignavimai gali viršyti pajamas 1,5 proc. Finansų ministerijos vertinimu, šiuo metu ekonominis ciklas yra nepalankus, todėl deficitai gali būti formuojami. Taip pat svarbu atkreipti dėmesį, kad lankstumo taisyklės leidžia papildomai skolintis Europos Sąjungos ir kitai tarptautinei finansinei paramai bendrai finansuoti ir dengti formuojamų biudžetų išlaidas sukauptais nepanaudotų pajamų likučiais.
– Kurių iš taisyklių nesilaikė/neįvertino Rokiškio rajono savivaldybė ir ar tai – grubūs pažeidimai?
– Mūsų išankstinis vertinimas rodo, kad Rokiškio rajono savivaldybė sudarė tokį pirminį biudžetą, kuris neatitinka ankstesniame klausime aprašytos taisyklės, t. y.: deficitas yra didesnis, nei leidžia įstatymas – beveik 2 mln. eurų. Vis dėlto, paprastai visos savivaldybės galiausiai faktiniu vertinimu laikosi taisyklių, todėl tikimės, kad vykdant biudžetą į vertinimą bus atsižvelgta ir pagal faktinius 2025 m. duomenis taisyklės nebus pažeistos. Detalius duomenis ir skaičiavimus galima rasti skaičiuoklėse, pateiktose kartu su išvada (nuoroda: https://www.valstybeskontrole.lt/LT/Product/24343/isvada-del-savivaldybiu-biudzetu-fiskalines-drausmes-taisykliu-laikymosi-2024202 ).
– Gal žinote, kodėl taip nutiko?
– Valstybės kontrolės Biudžeto stebėsenos departamentas atlieka vertinimą remdamasis savivaldybių duomenimis ir vertina, ar savivaldybių suplanuoti deficitai neviršija įstatyme numatytų ribų. Konkrečių per didelio suplanuoto deficito priežasčių reiktų klausti savivaldybės administracijos.
– Šiais metais Rokiškio rajono biudžetas buvo planuojamas ir perskirstomas tikrai ilgai, jo tvirtinimas tarybos posėdžiuose buvo nukeltas berods pora kartų. Ar tai reiškia, kad mūsų specialistai konsultavosi su Valstybės kontrole ir taisė jų pateiktas pastabas, ar šie dalykai – visai nesusiję?
– Šie dalykai nesusiję. Planuojant biudžetą nebuvo kreiptasi į Biudžeto stebėsenos departamentą konsultacijos.
– Ar kiekvienais metais šalies savivaldybių biudžetai yra tikrinami, kontroliuojami Valstybės kontrolės, atliekant savivaldybių biudžetų fiskalinės drausmės taisyklių laikymosi vertinimą?
– Valstybės kontrolė, vykdydama fiskalinės institucijos funkciją, kiekvienais metais iki birželio 30 d. paskelbia praėjusių metų savivaldybių biudžeto vykdymo vertinimą ir išankstinį vertinimą dėl pirminių einamųjų metų patvirtintų biudžetų. Yra vertinama, ar įvykdyti ir suplanuoti biudžetai atitinka fiskalinės drausmės taisykles.
– Ar Rokiškio savivaldybė pirmą kartą patenka į Jūsų minėtų taisyklių „pažeidėjų“ registrą?
– Visos savivaldybės pagal biudžetų vykdymo duomenis faktinio vertinimo metu iki šiol laikydavosi fiskalinės drausmės taisyklių. To tikimės ir ateinančiais metais vertindami faktinį 2025 m. taisyklių laikymąsi. Į rizikingų savivaldybių grupę Rokiškis pateko pirmą kartą.
– Šiuo atveju, ar yra taikomos kokios nors nuobaudos/įspėjimai/įpareigojimai/griežtesnė kontrolė kitąmet?
– Jokios nuobaudos už taisyklių neatitinkančius biudžetų planus nėra taikomos. Vis dėlto, jei faktinio vertinimo metu būtų nustatyta, kad taisyklių nebuvo laikytasi, tada per dvejus metus savivaldybė turėtų kompensuoti nuokrypį, o jei to nepadarytų, būtų prarastas biudžeto sudarymo lankstumas leidžiantis turėti didesnius deficitus ir skolintis.
– Dėkoju už situacijos paaiškinimą.
Sureagavo ir savivaldybė
Į viešojoje erdvėje pasirodžiusią informaciją sureagavo ir rajono savivaldybės specialistai, internetinėje svetainėje pasidalinę tokia žinute: „Rokiškio rajono savivaldybės Finansų skyriaus vedėja Reda Dūdienė komentavo, kad toks išankstinis vertinimas yra įprastinė praktika, tačiau galutinis 2025 m. biudžeto vertinimas vyks 2026 m. Jis, o ne išankstinis vertinimas, ir atspindės realią situaciją. „Išankstinis vertinimas – ne faktas, juo Valstybės kontrolė tiesiog siekia atkreipti dėmesį į tam tikras rizikas. Rokiškio rajono savivaldybės biudžeto vertinimo rezultatui įtakos turėjo tai, kad išlaidų dalyje mūsų vykdomiems projektams planuotas Europos Sąjungos fondų lėšas kol kas dengia savivaldybė, o vertinime tai neatsispindi. Kitas dalykas savivaldybės ir valstybės bendrai finansuojami projektai. Pavyzdžiui, Sporto arenos projektas buvo vykdomas iš valstybės investicijų programos (VIP) ir savivaldybės lėšų. Panaikinus VIP finansavimą, iš šios programos numatytus gauti 2 mln. eurų teko prisiimti savivaldybės biudžetui. Vis tiktai vertinimo už 2025 metus rezultatui įtakos turės ir kiti rodikliai – gautos pajamos, nepanaudotas lėšų likutis metų pabaigoje, ES bendro finansavimo lėšos, kiek faktiškai panaudosime paskolų“, - paaiškino savivaldybės Finansų skyriaus vedėja.