Ar socialinis pavėžėjimas turi kainuoti brangiau nei taksi arba ko ieško rajono opozicija (5)
Savivaldybės tarybos opozicija (tiksliau, koalicija „Už laisvę augti“) socialiniuose tinkluose dalinosi žinia apie savo indėlį, neleidžiant padidinti socialinio pavėžėjimo kainos, kuri esą darosi didesnė už taksi paslaugas didesniame mieste, tačiau, benagrinėjant šios kainos didinimo niuansus, paaiškėjo, kad kaina iš tiesų jau buvo padidinta anksčiau. Esą kainos dedamosios dalys nustatytos, vadovaujantis Vyriausybės nutarimu ir ne savivaldybės biudžetininkai tai nustatė. Vis tik opozicijos atstovai pažėrė minčių apie tokio skaičiavimo ekonomiškumą.
Dėmesį patraukęs įrašas
Socialiniame tinkle „Facebook“ koalicija „Už laisvę augti“ po ankstesnio Tarybos posėdžio pasidalino įrašu:
„Socialinis pavėžėjimas“ Rokiškyje nebus brangesnis nei taksi. Bent kol kas. Opozicijai pavyko sustabdyti neskaidriai atrodančios kainos stūmimą.
Paskutiniame vykusiame Rokiškio rajono tarybos posėdyje pavyko nepatvirtinti 0,75 eur/km kainos, kurią taip aktyviai stūmė paslaugos tiekėjas. Ir gana „aklai“ stūmė, dėl to ir nepatvirtinta kaina.
Tarybos posėdyje dar mėginta pagrįsti kainą, aiškinant, kiek kainuoja darbo jėga. Tačiau tuomet išlindo viena „skani“ detalė. Pasirodo, pavėžėjimo paslaugai „prikabintas“ visas vairuotojo etatas. Tačiau paklausus, o kiek realiai laiko užima jo darbas teikiant pavėžėjimą? Pasirodo „gal trečdalį“, o gal – „ketvirtadalį“ darbo laiko.
Nors į paslaugos kainą įskaičiuotas visas vairuotojo užmokestis, o ne „trečdalis“ ar „ketvirtadalis“...
Taksi kainos – nuo 0,29 Eur už kilometrą
Pirmiausia į galvą šovusi mintis - o kiekgi kainuoja taksi paslaugos didžiuosiuose miestuose? Ar 0,75 Eur kaina už nuvažiuotą kilometrą – brangu? Bene pigiausia pavežimo paslauga rasta Vilniuje – iškviečiant taksi per programėlę „eTAKSI“, paslaugą galima gauti už 0,29 Eur prasidedančią kainą už kilometrą. Paslaugos teikėjas – UAB „Oryo“ Vilniuje. Kitas paslaugos teikėjas – „NEO taksi“ Šiauliuose skelbia apie 0,49 Eur kainą už kilometrą, važiuojant mieste dienos metu. Kaina didėja, jeigu vykstama naktį, šventinėmis dienomis ar užmiestyje. Kitų pavežėjų Vilniuje kainos – nuo 0,66 iki 0,69 Eur už kilometrą, keliaujant dieną, miesto ribose. Jeigu turėtume omenyje, kad pavežimas reikalingas specialiųjų poreikių turintiems žmonėms, turbūt turėtume orientuotis į „Socialinio taksi“ kainas. Vis tik reikia turėti omenyje, kad dažniausiai šios paslaugos – projektinė veikla. Užsiregistravusiems paslaugos gavėjams iki 5 km kelionės kaina yra 1,5 Eur, keliaujantiems nuo 5 iki 10 km – 2 Eur, nuo 10 iki 15 km – 2,5 Eur. Neregistruotiems klientams paslauga kainuoja žymiai daugiau – atitinkamai 4,5; 6,5 ir 8 Eur. Registruotais vartotojai gali tapti negalią (ypač judėjimo) turintys asmenys. Neregistruoti vartotojai paprastai prašo vienkartinių paslaugų, kurių poreikis atsirado tik tam tikru gyvenimo momentu.
Pasak Rokiškio socialinės paramos centro vadovės, socialinio pavėžėjimo kaina nebuvo didinama
Apie ką visgi kalbėjo ir rašė opozicijos politikai, paklausėme Rokiškio socialinės paramos centro vadovės Jolantos Paukštienės. Ji patikino, kad jokios problemos dėl socialinio pavėžėjimo kainos nėra. Įkainiai paskaičiuojami, vadovaujantis socialinių paslaugų finansavimo metodika, patvirtinta Vyriausybės 2006 m. spalio 10 d. nutarimu Nr. 978 „Dėl socialinių paslaugų finansavimo ir lėšų apskaičiavimo metodikos patvirtinimo“ 20 punktu. Į paslaugos kainą įeina bendroji ir kintamoji lėšų dalys.
- Ar tiesa, kad norėta didinti socialinio pavėžėjimo paslaugos kainą? - paklausėme direktorės.
- 2021-12-23 buvo patvirtintos Socialinės paramos centro kainos ir šis sprendimas yra galiojantis. 2022 m. sausio 28 d. sprendimo projekte buvo teikiamos jau anksčiau nustatytos kainos ir pasiūlytas vienas naujas įkainis už papildomą paslaugą – apgyvendinimo paslaugą bendrabutyje. Dėl sprendimo nepritarus tarybai, liko galioti anksčiau patvirtintos kainos, - paaiškino J. Paukštienė.
Paklausus, kaip vis tik yra su vairuotojo etatu, kuris esą nedirba visą darbo dieną, direktorė atsakė, kad vykdantis socialinį pavėžėjimą vairuotojas dirba 8 darbo valandas per dieną bei tikrai yra visiškai užimtas darbu.
Tai vis tik kokia yra socialinio pavėžėjimo už kilometrą kaina, kurią, atrodo, taip slepia už socialinę paramą atsakingi darbuotojai?
- Socialinio pavėžėjimo kaina yra 0,75 Eur už kilometrą nuo praeitų metų 2021-12-23, kuri buvo pavirtinta savivaldybės tarybos sprendimu TS-263. Prieš metus, iki 2020-11-27, ši kaina buvo 0,71 Eur už kilometrą. 2022-01-28 Rokiškio rajono savivaldybės tarybos posėdžiui buvo teikiama jau anksčiau patvirtinta 0,75 Eur už kilometrą kaina, - paaiškino J. Paukštienė.
Keliamas klausimas dėl kainodaros teisingumo
Kaip vis tik yra su socialinio pavėžėjimo kaina, kurios didinimui jie skelbiasi užkirtę kelią, paklausėme savivaldybės tarybos opozicijos atstovo Algio Čepulio.
Tarybos narys pasisakė:
- Kilo nesusipratimas dėl neįgaliųjų pavėžėjimo, kurio kaina nustatyta 0,75 Eur už kilometrą. Taksi paslaugos kainuoja net nuo 0,40 Eur iki 0,60 Eur kainos už kilometrą. Manau, pats kainos nustatymo principas yra laužtas iš piršto. Kada paprašiau Socialinės paramos skyriaus vedėjo pavaduotojos Zitos Čaplikienės paaiškinti, kaip buvo nustatyta ši kaina, ji antrame posėdyje pateikė kainos dedamąsias. Pasirodo, visos išlaidos, susijusios su automobilio išlaikymu, sudedamos ir išvedamas vieno kilometro įkainis. Manau, kad toks kainos nustatymo būdas neteisingas. Žmonėms, kurie turi negalią ir neturi pajamų, pavėžėjimas kompensuojamas savivaldybės biudžeto lėšomis. Išeitų, kad įmonė, nusistačiusi tokią kainodarą, gauna kompensacijas padidintu tarifu. Įstaiga galbūt neturi ekonomistų, negali atlikti tikslių paskaičiavimų, bet tai neatleidžia jų nuo atsakomybės. Įstaiga elgiasi neatsakingai šiuo atžvilgiu. Galbūt Kontrolės komitetas šiuo klausimu galėtų padėti įstaigai. Dabar valdininkai sako, kad vis tiek žmonės pilnos kainos nesumoka, tai ko mes jaudinamės. Bet juk reikia elgtis teisingai.
Atkreipėme dėmesį, kad 0,75 Eur kaina už socialinį pavėžėjimą jau buvo nustatyta praeitų metų gruodžio mėnesį...
- Jeigu tokia kaina buvo anksčiau, tai gal niekas neatkreipė į tai dėmesio, vadinasi, buvo piktnaudžiaujama ir tada. Niekas nepagrindė tokios kainodaros kaip teisingos, - patikino A. Čepulis.