Smulkiesiems verslininkams norima palengvinti finansų tvarkymo naštą (0)
Ekonomikos ir inovacijų ministerija kartu su Finansų ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijomis svarsto galimybę Lietuvoje įdiegti naują mokesčių administravimo mechanizmą – smulkiojo verslininko sąskaitą, kuri leistų automatizuoti apskaitą ir mokesčių sumokėjimą didžiajai daliai individualia veikla užsiimančių asmenų.
Šiuo metu atliekama apklausa, siekiant išsiaiškinti individualią veiklą pagal pažymą vykdančių asmenų požiūrį į šią svarstomą idėją. Apklausą iki š. m. balandžio 15 d. galima užpildyti Ekonomikos ir inovacijų ministerijos tinklalapyje.
„Sukūrus smulkiojo verslininko sąskaitą mokesčių mokėjimas taptų iš esmės automatinis. Didžiajai daliai individualia veikla užsiimančių asmenų nebereikėtų gaišti laiko skaičiuojant mokesčius, daryti bankinių pervedimų, pildyti įvairių deklaracijų“, – sako ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė.
2020 m. atliktos apklausos duomenimis, vienas savarankiškai dirbantis asmuo finansų apskaitai per metus skiria apie 18 valandų.
„Smulkiojo verslininko sąskaitos atsiradimas yra viena iš Vyriausybės programos plane numatytų administracinės naštos mažinimo smulkiam ir vidutiniam verslui priemonių. Tai ne tik patogus ir laiką taupantis instrumentas, bet ir žingsnis šio sektoriaus šešėlio mažinimo kryptimi, kadangi atsiranda paskata mažinti atsiskaitymus grynaisiais. Tuo pačiu ši priemonė galėtų pasitarnauti ir bankams pripažįstant individualią veiklą vykdančius asmenis patikimais subjektais gauti paskolas, nes sąskaitoje būtų aiškiai atskirtos verslo pajamos nuo kitų pajamų“, – teigė finansų ministrė Gintarė Skaistė.
Šios sąskaitos pranašumai – iš dalies automatizuota ir realiu laiku tvarkoma apskaita, mažesnės laiko sąnaudos, taip pat mažesnė klaidų įsivėlimo, apskaičiuojant mokesčius, tikimybė. Analogiška sistema jau taikoma Estijoje ir šiuo metu diegiama Latvijoje.
Įdiegus šį modelį, bankai ir kitos finansų įstaigos sudarytų galimybes atsidaryti atskirą smulkiojo verslininko sąskaitą. Į sąskaitą gaunamos įplaukos būtų automatiškai laikomos individualios veiklos pajamomis. Klientams svarstoma pasiūlyti du paslaugos paketus: planus „minimum“ ir „maximum“.
Paketu „minimum“ galėtų naudotis dauguma savarankiškai dirbančių asmenų, tačiau jiems apskaita ir mokesčių apskaičiavimas būtų automatizuojamas tik iš dalies. Duomenys apie transakcijas į šią sąskaitą būtų automatiškai perkeliami į metinę gyventojų pajamų deklaraciją. Sąskaitos naudotojams nebereikėtų pildyti ir vėliau dešimt metų saugoti apskaitos žurnalo. Taip pat svarstoma el. pavedimo į šią sąskaitą išrašą iš dalies prilyginti sąskaitai faktūrai. Galiausiai gyventojams, norintiems pirmą kartą pradėti vykdyti ekonominę veiklą, užtektų atsidaryti šią sąskaitą, ir jiems individualios veiklos pažyma būtų suteikiama automatiškai.
Paketas „maximum“ būtų skirtas tam tikrus kriterijus atitinkantiems individualią veiklą vykdantiems asmenims. Jiems būtų pasiūlyta visiškai automatizuota ir realiu laiku tvarkoma apskaita bei automatizuotas mokesčių apskaičiavimas ir sumokėjimas.
Šiuo metu ministerijos svarsto galimybę įgyvendinti bandomąjį projektą ir kredito įstaigų klientams pasiūlyti paslaugų paketą „minimum“. Bandomajam projektui įdiegti nereikės didelių viešųjų investicijų, bus galima išmėginti šią paslaugą, įvertinti klientų poreikius ir atsiliepimus. Atsižvelgiant į projekto rezultatus, bus svarstoma galimybė įdiegti paketą „maximum“. Skaičiuojama, kad smulkiojo verslininko sąskaitos paketu „maximum“ galėtų naudotis apie 85 tūkst. individualią veiklą pagal pažymą vykdančių asmenų.