Matematiką paversti įdomia mėgins jau pradinėse klasėse (0)

Paskelbus šių metų abiturientų matematikos Valstybinių egzaminų rezultatus dar kartą paaiškėjo (prisiminus taip pat nemažą pernai šio egzamino neišlaikiusiųjų skaičių), kad matematika – nelengvas mokslas ir „perkąsti“ jį reikia stengtis nuo pat pirmųjų pamokų. Atsižvelgdama į tai, Rokiškio Juozo Tūbelio progimnazijos bendruomenė suskubo prisijungti prie rugsėjį Lietuvoje startuosiančios Edukologijos tyrimų proveržio programos, kurios tikslas – ištirti technologijomis grįsto mokymosi potencialą gerinant ketvirtų klasių mokinių matematikos įgūdžius visuose pasiekimų lygiuose.
Nebus sunku
Progimnazijos direktorius Zenonas Pošiūnas sakė, kad dar pavasarį Lietuvos mokslo taryba pasirašė sutartį su Centrine projektų valdymo agentūra dėl minėtos programos įgyvendinimo projekto „Matematikos problemų sprendimo taikant technologijomis grindžiamą mokymąsi ir informatinį mąstymą stiprinimas“, prie kurio prisijungti buvo pakviesti ir rokiškėnai. Projektas yra skirtas kiek kitokiam matematikos mokymui pradinėje – ketvirtoje – klasėje.
Paklaustas, kodėl būtent J. Tūbelio progimnazija sulaukė siūlymo dalyvauti projekte, Z. Pošiūnas priminė, jog specialistų dėmesį jie atkreipė dėl to, kad prieš gerą dešimtmetį priėmė iššūkį dalyvauti pilotiniame projekte „Informatika pradiniame ugdyme“. Anot progimnazijos vadovo, tąkart, kai dešimtyje Lietuvos ugdymo įstaigų buvo diegiamos minėtos idėjos, tūbeliečiai buvo viena iš tų 10-ies mokyklų.
Šį kartą projekte dalyvauja 45 mokyklos iš įvairių Lietuvos miestų ir miestelių.
Turi bazę
„Tąkart projekto esmė buvo skaitmenizavimą ir informatiką integruoti į visus mokomuosius dalykas. Mūsų mokytojai rengė vairias metodikas, kurias pristatė ir minėtą projektą kuravusiai agentūrai. Projektą baigėm labai sėkmingai: progimnazijos pedagogai pradinukų ugdymo programoje dabar naudoja informacines technologijas, informatiką. Tad dabar, sulaukę kvietimo dalyvauti šiame projekte, aktyviai įsijungėm. Nes to reikia mūsų vaikams, nes aš esu už tai, kad vaikai mokytųsi pažangiais mokymo metodais“, – šyptelėjo direktorius.
Jis pabrėžė, kad teigiamą atsakymą „padiktavo“ ir progimnazijoje jau turima, projekto įgyvendinimui reikalinga infrastruktūra: visose pradinio ugdymo klasėse jau įrengti interaktyvūs ekranai, bus didinamas planšetinių ir nešiojamųjų kompiuterių kiekis, tad visi vaikai turės įrankius dirbti šiuolaikiniais metodais su šiuolaikiniu turiu.
Keletas šalių
Pasakodamas apie patį projektą, Z. Pošiūnas džiaugėsi, kad progimnazijos bendruomenė tampa didelio, tarptautinio projekto dalimi, mat tyrėjų komandą sudaro Vilniaus universiteto (VU) ir Suomijos „Turku“ universiteto mokslininkai, o jam vadovauja VU profesorė Valentina Dagienė.
Tyrėjai, kaip vieną iš pagrindinių projekto tikslų, nusimatė ištirti technologijomis grįsto mokymosi potencialą gerinant ketvirtokų matematikos įgūdžius visuose pasiekimų lygiuose. O tikslui pasiekti numatyta keletas skirtingų uždavinių.
Jais, pasak Z. Pošiūno, siekiama prisidėti prie kuo įvairesnio matematikos mokymo(si): „Paprastos pamokos kartais bus nepaprastos: kontrolinės grupės dalyviai turės įprastas matematikos pamokas. Intervencinės grupės kartą per savaitę įprastų matematikos pamokų atliks sužaidybintas užduotis. Tokių pamokų iš viso suplanuota 16. Projekte numatoma, jog pedagogai turės parengti žaidimais ir interaktyviais veiksmais grįstą analitinę matematikos mokymosi medžiagą, taip pat integruoti informatinį mąstymą ugdančias užduotis, susiejant jas su ketvirtokų matematikos temomis. Siekiama skatinti mokytojus dalytis matematikos problemų sprendimo metodika ir ištekliais, įtraukiančiais žaidybinio ir informatinio mąstymo metodus“.
Siekiant nustatyti, ar verta naudoti technologijomis grįstą mokymąsi matematikos pamokose, šis projektas yra pirmasis, kuriame naudojamas atsitiktinių imčių kontrolinis tyrimas su didele imtimi (pakankama statistiniam apibendrinimui), kuriame sistemingai lyginamas skirtingų papildomų technologijų poveikis mokymosi rezultatams. Be to, šis projektas yra pirmasis tyrimas, kuriame informacinio mąstymo ugdymas taikomas siekiant pagerinti matematikos problemų sprendimo įgūdžius.
Geriausia – per potyrius
Ilgametis pedagogas neslepia – dalyvaudami projekte progimnazija ryžosi ne tik siekdami įveikti naujus iššūkius, tačiau svarbiausia – sudominti vaikus sudėtingu mokslu.
„Vaikai informaciją geriausiai pasisavina per potyrius: kuo mažesnis vaikas, tuo labiau jo mokymas turi būti grindžiamas patirtimi. Toliau mąstymas ir gebėjimai yra vystomi papildomomis žiniomis. Todėl pas mus daugiau vyksta eksperimentai, pažinimas, „apčiupinėjimas“, o gimnazijoje jau rimtesnis žinių gilinimas. Mūsų pasirinktame projekte bus gilinamasi į žaidybinio proceso analitinėje mokymosi aplinkoje poveikį mokinių matematikos problemų sprendimo įgūdžiams integruojant informatinį mąstymą, o tyrimų rezultatai bus naudojami kuriant modelį, skirtą adaptyvioms pratyboms, skatinančioms skirtingų mokinių matematinių problemų sprendimo įgūdžius, taip pat formuojant rekomendacijas mokslo bendruomenėms ir švietimo politikams, kaip gerinti mokinių matematikos mokymąsi ketvirtose klasėse.
Dėmesys ir penktokams
Kitąmet matematika „stiprinama“ bus ir progimnazijos penktokams: pamokose vaikai naudosis nauja skaitmenine priemone „Eduten Playground“. Dar kartą pabrėždamas šiuolaikinių metodikų svarbą, Z. Pošiūnas sakė, kad Suomijoje sukurta inovatyvi mokymo platforma naudojama daugiau nei 40-yje pasaulio šalių.
„Ji – pritaikyta, išbandyta ir patvirtinta. Pateikdami šią programą savo vaikams mes ne tik stiprinsime mokinių matematikos gebėjimus, bet ir užtikrinsime individualią kiekvieno mokinio pažangą. Kuo programa išskirtinė? Ji gausi žaidybinių elementų, kurie kelia mokinių motyvaciją mokytis matematikos. Dirbtinio intelekto sprendimai padeda mokytojams laiku pastebėti mokymosi sunkumus, o išsami analizė leidžia stebėti mokinių pažangą individualiu, klasės ir net mokyklos lygmeniu. Mokytojai galės lengviau gauti grįžtamąjį ryšį ir pritaikyti ugdymą pagal kiekvieno vaiko poreikius“, – dar viena naujove džiaugėsi direktorius.
Anot jo, skaitmeninę priemonę bus galima naudoti tiek pamokų metu, tiek savarankiškam mokymuisi namuose.