R. Popovienė lankėsi Rokiškio specialiojoje mokykloje: vizito rezultatai paaiškės tik po kurio laiko (foto) (0)

Visą ketvirtadienį Rokiškyje praleidusios Švietimo, mokslo ir sporto ministrės Ramintos Popovienės darbotvarkė buvo įtempta, nes spręsta daugybė nuėjusios valdžios rajonui paliktų problemų. Viena jų – Rokiškio specialiajai mokyklai-daugiafunkciam centrui ministerijos „nuimtas“ daugiau nei pusantro šimto tūkstančių eurų finansavimas, kurį tikimąsi atstatyti, kad centras ir toliau sėkmingai vykdytų savo funkciją. Priešingu atveju, trūkstamos sumos – 160 tūkst. eurų našta tektų Rokiškio rajono savivaldybei.
Nustatė skaičių
Prieš pat Naujuosius metus Rokiškio specialiosios mokyklos-daugiafunkcio centro bendruomenę sukrėtė žinia, kad prasidėjus 2025-iesiems įstaiga neteks Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos finansavimo (160 tūkst. eurų), nes... neatitinka įvesto naujo kriterijaus: reikalavimo, kad mažiausiai 10 proc. čia besilankančių vaikų būtų iš kitų rajonų. Jei jų yra mažiau, mokykla nebelaikoma regionine ir nebefinansuojama iš valstybės biudžeto. Centrų išlaikymas taptų savivaldybių atsakomybe, o pastarosioms to nedarant, tikėtina, specialiosios ugdymo įstaigos, tiesiog, užsidarytų. To pasekmė – auklėtiniams reikėtų integruotis į bendrojo lavinimo mokyklas, rinktis namų mokymą arba keliones į kito rajono analogišką ugdymo įstaigą. Šis reikalavimas, be Rokiškio, palietė dar dvi tokias pat šalies įstaigas.
Rokiškio rajono savivaldybės Švietimo ir sporto skyriaus vedėjo Aurimo Laužadžio teigimu, Rokiškio rajone yra apie 112 vaikų, kurie galėtų lankyti daugiafunkcį centrą, tačiau direktorė Renata Andriūnienė sakė, kad skaičiai – kur kas mažesni: šiuo metu ugdymo įstaigą lanko 38 vaikai. Šalyje pradėjus taikyti įtraukiojo ugdymo programą, mokytis į Rokiškio specialiąją mokyklą-daugiafunkcį centrą atėjo 12 papildomų moksleivių.
Neįsivaizduoja integracijos
Pasak direktorės, įstaiga visą laiką buvo atvira čia mokytis norintiems vaikams, o ir ministerijai teikiamuose dokumentuose būdavo toks punktas. Tačiau – ne konkretus reikalavimas, nes „koją pakišo“ nurodytas konkretus, 10 proc. rodiklis, ir ministerijos iškelti reikalavimai įrodyti, kad įstaigoje mokosi ne tik Rokiškio rajono vaikai. To nepadarius buvo nutrauktas finansavimas, kurį rajono vadovai ir Seimo narys Tadas Barauskas tikisi atstatyti. Siekdami teisybės itin jautriai visuomenės grupei, ministrei parodė kaip veikia centras ir kokie vaikai jį lanko.
Visgi, situacijai nepasikeitus ir neatstačius finansavimo, specialioji mokykla taps rajono savivaldybės biudžeto atsakomybe minėtą sumą „surenkant“ iš kitų sričių. Nes rajono vadovai pabrėžia – centras yra reikalingas.
Tuo tarpu R. Andriūnienė neslėpė – jei centras turės nutraukti veiklą, ji neįsivaizduoja savo auklėtinių, integruotų į bendrojo lavinimo mokyklą.
„Čia mes žinome kiekvieno vaiko diagnozę, virėja pažįsta kiekvieną ir žino, kokius alergenus jis turi ir kokį maistą jam gaminti. Ar 700 vaikų bendruomenėje tai yra įmanoma? Keletas mūsų mokinių maitinami trintu maistu, kaip tai įsivaizduojama bendrojo lavinimo mokykloje? Yra mokinių, turinčių Autizmo spektro sutrikimą – jie mėgsta ramybę ir tylą. Kaip tai įmanoma padaryti didelėje mokykloje. Nuoširdžiai pasakysiu, kad nei vienas iš mūsų bendruomenės tėvelių savo vaiko į tokią mokyklą neves“, – lyg kirviu nukirto direktorė.
Jos teigimu, šeimai liktų viena išeitis: apsispręsti, kuris iš tėvelių palieka darbą ir namuose prižiūri savo atžalą.
Paklausė konkrečiai
Būtent tai R. Andriūnienė akcentavo ir su bendruomene susitikusiai R. Popovienei, kai apžiūrėjusi vos rugsėjo mėnesį naujame pastate įsikūrusią ugdymo įstaiga ministrė uždavė konkretų klausimą: „Kuo galiu Jums padėti?“.
Direktorės teigimu, mokykloje netrūksta nei specialistų, nei norinčių prisijungti prie komandos: „Turime puikų, atsidavusį personalą, kuris šį tikrai nelengvą darbą dirba įdedami visą savo širdį. Mes suteikiame laimę ir džiaugsmą ne tik pas mus ateinantiems vaikams, bet ir šių vaikų tėvams, kurie džiaugiasi, kad vėl gali dirbti, nes jų vaikais yra tinkamai pasirūpinama“.
O į ministrės klausimą labai paprastai atsakė kartu su ja atvykęs patarėjas – ministerijai reikia sutvarkyti „biurokratinius reikalus“ pakeičiant teisės aktus.
Mėgino ieškoti
Diskusijų metu R. Popovienė dar mėgino išsiaiškinti, ar yra galimybė Rokiškio mokyklai tapti regionine ir iš tikrųjų priimti vaikus iš kitų rajonų, pavyzdžiui, Zarasų, Kupiškio.
Tačiau ministrei buvo paaiškinta, kad dalis sunkesnę negalią turinčių vaikų bijo net įlipti į autobusą, o ir trumpa kelionė jiems kelia didžiulį stresą. R. Andriūnienė taip pat išskyrė faktą, kad pagal higienos taisykles vaikas negali būti vežamas ilgiau nei 2,5 val., tad ar tikrai verta rizikuoti kažkur jį vežant ir retinti tokio tipo mokyklas?
„Šitas klausimas liečia ne tik mokyklą, jos vaikus. Tai yra visas socialinis burbulas, kuriame sukasi visa šeima. Ar kas nors pagalvoja apie tai, jog tuo atveju, jei vaiką reikės vežti į kitą rajoną – nesvarbu ar iš Rokiškio važiuosim mes, ar į Rokiškį bus priversti važiuoti kiti – iš rajono išvažiuos visa šeima ir važiuos ten, kur bus sudarytos sąlygos jų vaiko ugdymuisi. Ar lengva pradėti kurti gyvenimą iš naujo kažkur kitur? Mes skatiname rajonų atgimimą, kviečiame ir viliojame visus grįžti čia gyventi, bet viską iš jų atimame. O tuo atveju, jei šeima į kitą rajoną neišvyks, tėvai šių vaikų į bendro lavinimo mokyklą neves, jie rinksis mokymą namuose ir vėl užsidarys nuo pasaulio. Bus atimta socializacijos galimybė tiek iš jų, tiek iš jų vaikų“, – apgailestavo centro direktorė dar kartą primindama, kad galimybė visai dienai patikėti vaiką specialistų priežiūrai jų tėvams yra galimybė dirbti ir būti ekonomikos dalimi.
Kol kas vizitas į Rokiškį buvo apskritai pirmasis R. Popovienės, kaip ministrės, vizitas į rajoną, tačiau ji aiškiai parodė, kad problemą puikiai suvokia ir yra pasiruošusi ją spręsti. Kuria linkme – parodys laikas, nes kol kas konkrečių pažadų duota nebuvo.